آیا سرکه ی سدار سیب برای افراد دیابتی مفیداست؟

 شما احتمالاً یک بطری سرکه ی سیب در خانه دارید این ترشی خوشمزه غالباً بعنوان سس سالاد یا برای افزودن طعم به غذاها یا درست کردن انواع شور یا ترشی استفاده می شود اما آیا سرکه ی سیب برای افراد دیابتی مفید است؟

به عنوان یک درمان سنتی، سرکه ی سدار سیب به عنوان یک درمان همه کاره محسوب می شود از آنفلوانزا تا زگیل، البته بسیاری از فواید آن به اثبات نرسیده است اما برخی از کارشناسان معتقدند افزودن مقدار کمی از این سرکه به زندگی شما ممکن است مزایایی را بهمراه داشته باشد.

سرکه سدار سیب و کاهش وزن

 آیا تا بحال شنیده اید که سرکه ی سیب به شما در کاهش وزن کمک کند؟ تنها مطالعه در این زمینه،  در ژاپن انجام شده است، در این تحقیق به 175 فرد چاق اما سالم به مدت 12 هفته همراه با یک رژیم غذایی مشابه، سرکه ی سیب یا آب داده شد. در انتهای تحقیق بطورمتوسط در طی 3 ماه از وزن افرادیکه از سرکه  استفاده کرده بودند، 1 تا 2 پوند کاسته شد. اما  وزن این افراد پس از تحقیق، به حالت قبل بازگشت.

محققان می گویند: احتمالاً سرکه بروی ژنهایی که در تجزیه ی چربی ها نقش دارند، تاثیر می گذارد. کارشناس تغذیه Debbie Davisمی گوید: این تأثیر احتمالاً بسیار جزئی است، سرکه ممکن است  در کاهش و مدیریت وزن موثر باشد اما قطعاً  دارای یک تأثیر سریع نیست، اگر شما خواهان کاهش وزن هستید باید با انجام  تمرینات ورزشی و کنترل وعده های غذایی به این هدف برسید.

سرکه ی سیب و کنترل قندخون

 پرفسور جانسون مدیر برنامه ی تغذیه ی دانشگاه ایالتی آریزونا می گوید: من به مدت بیش از ده سال  بروی سرکه ی سدار سیب تحقیق کرده ام، تأثیرات این نوع سرکه بر قند خون مشابه  با برخی داروها است، خاصیت  ضد گلایسمیک سرکه ی سدار سیب، بخوبی مستند شده است. سرکه  تا حدی با ممانعت  از هضم نشاسته  از افزایش قندخون جلوگیری می کند البته ممانعت از هضم  نشاسته با مصرف  سرکه بصورت 100 درصد نیست.

همه ی متخصصان در مورد قدرت سرکه ی سیب نظر مشابه ای ندارند، دکتر Dansingerاز دانشگاه  تافتس می گوید: استفاده از سرکه برای درمان دیابت مانند خالی کردن  آب از زیرزمینی سیل زده با یک قاشق چایخوری است.

 او توصیه می کند بیماران به جای اعتماد به این درمان خانگی بهتراست بروی کل رژیم غذایی خود تمرکز کنند.

 دکتر Dansingerمی گوید: اگر شما به گاستروپارزی (مشکل کندی تخلیه ی معده به دلیل دیابت مبتلا هستید) در مورد خوردن سرکه احتیاط کنید، همه ی تحقیقات در این زمینه نشان میدهند که مصرف سرکه مشکل  گاستروپارزی را تشدید می کند. استفاده از سرکه حتی وقتی با آب رقیق  شود موجب افزایش اسید در بدن شما و فشار بیشتر به کلیه ها واستخوانهای شما می شود.

 اگر به دیابت مبتلا هستید  و می خواهید سرکه ی سیب را امتحان کنید حتماً با پزشک  خود مشورت  کنید  و مراقب مقدار قند خون خود باشید.

 پرفسور جانسون تاکید می کند اگر شما  از داروهای دیابت استفاده می کنید نباید سرکه را  جایگزین این داروها  کنید اگر شما  درباره ی استفاده از آن برای کمک به مدیریت قندخون خود فکر می کنید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه ی سیب و گوارش

 دکتر جانسون می گوید: اگر شما سرکه ی سیب را همراه  با غذاهای نشاسته ای مصرف کنید، نشاسته ی هضم نشده توسط باکتریهای مفید روده مورد استفاده قرار می گیرد و برای سلامت شما مفید خواهدبود.

دکتر Davisاستفاه از سرکه ی تصفیه نشده ی دارای لرد را توصیه می کند. این نوع سرکه حاوی  مقادیر زیادی probiotics  و سایر انواع باکتریهای مفید است ومی تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک  کند و برای برخی از افراد که با مشکل یبوست مواجه هستند، مفید می باشد. توجه داشته باشید سرکه ی سیب را به تنهایی استفاده نکنید زیرا بسیار اسیدی بوده و به مینای دندان و مری شما آسیب می زند.

منبع:

www.webmd.com/diet/obesity/apple-cider-vinegar-and-health